Followers


Tuesday, November 24, 2009

Feedbacks from Educational Trip



Kunjungan kami ke Karangkraf memberi satu perspektif baru tentang dunia penerbitan. Selain mendapat pengalaman baru melihat proses penerbitan majalah dan akhbar Sinar Harian, kami juga dapat melihat sedikit proses graphic and design untuk majalah yang akan diterbitkan.

Selain itu, pengalaman dan ilmu tentang dunia kewartawanan dapat kami pelajari direct dari wartawan-wartawan Karangkraf. Ia juga membuka hati kami tentang pentingnya ilmu semasa / pengetahuan semasa kepada seorang wartawan yang menjadi sumber ilmu dan berita kepada orang lain.

Majalah akhbar ILUVISLAM juga adalah satu penerbitan yang sangat baik dan bermanfaat untuk membuka mata masyarakat tentang erti Islam yang sebenar dalam kehidupan. Wallahua’alam.

In conclusion, lawatan ini adalah satu usaha yang baik dan bermanfaat untuk semua peserta. Keep it up.

-Marhamah Ishak-




‘Journalism trip to Karangkraf’ banyak memberi pengalaman dan informasi dalam kewartawanan. Dengan lawatan ke sana, kita dapat mengenal Karangkraf dengan lebih mendalam bermula dari sejarah penubuhan, editorial, proses mengedit dan percetakan sesebuah majalah atau akhbar yang diterbitkan. Selain itu, kita juga seharusnya berbangga kerana Karangkraf merupakan kejayaan bagi syarikat bumiputera dan milik orang Islam. Saya juga turut berbesar hati manjadi pembaca keluaran terbaru Karangkraf iaitu tabloid iluvislam.

Secara kesimpulannya, Karangkraf Sdn Bhd perlu mencari lebih banyak inisiatif untuk mempelbagaikan lagi isu yang lebih Islami dan yang diperlukan syara’ untuk pengetahuan semua.

-Faten Nazeeha-




Sebagai kelab kewartawanan kampus, kami mengunjungi sebuah syarikat Karangkraf Sdn. Bhd. Kami disambut baik oleh pegawai bertugas dan membawa kami melawat ke perjabat editor, pejabat grafik dan tempat percetakan di mana proses penerbitan semua produk Karangkraf dijalankan.

Kami diterangkan oleh pihak Karangkraf tentang semua proses yang dijalankan, dilakukan dengan teratur dan sistematik. Sepanjang lawatan ini kami banyak mengumpul maklumat tentang proses penerbitan sesuatu majalah atau surat khabar tugas seorang wartawan dalam mengumpul bahan untuk dijadikan cerita.

Alhamdulillah, semua ok. Best dapat buku free...

-‘Izzah Nadhirah-




This programme has widen our knowledge in terms of publishing and organizing magazine. It could help us to be better in producing our own magazine later on. Thus, we could effectively organize and publish our own booklet to potray and expose the Islamic principles through media.

We have been exposed to the main elements in publishing magazine which are editing part, design and printing. This would lead any organization to effective management. Then, all JC members should aware the importance of effective management.

Knowledge should be practiced as long as it follows the shariah.

-Muhammad Siddiqi-

2 comments:

LuQMaN M.J said...

Alhamdulillah and congratulation to the Jc members. Hoping the knowledge that have learn will be used for the sake of Islam

fa sieha said...

alhmdllah...best pegi karang kraf...JC pasni wat lwtan lg ek..nk ikut..hehe..
apapn...method of dakwah amat pnting kpd kte...slah satu yg terpenting di abad kte ni media..so sma2 kte mainkan pranan da'ie itu sndri...

stat tracker

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme